Vindsnurran
av grupp Konrad
Vi valde vindsnurran som vår artefakt för att på ett
enkelt och lekfullt sätt vill synliggöra luften och vinden för barnen. Vi vill
visa för barnen att man använder luft till väldigt mycket, vi behöver den för
att kunna leva, blåsa luft i ballong eller i luftmadrass och på så sätt
kopplar vi det till barnens vardag. Vi har valt att rikta oss till en grupp med
5-6åringar. Vi tänker oss att vi börjar med att arbeta med tillverkning av
vindsnurror för att sedan exempelvis gå ut på gården och testa dem utomhus och se vad som
händer. Vi kan testa både när det blåser och när inte blåser för att barnen ska få se och känna
skillnaden. Man kan
också testa inomhus, vad händer om man springer med den, snurrar den då och
varför?
Fröbel och Dewey har haft stor betydelse för
tekniken i förskolans verksamhet med deras teknikdidaktiska
förhållningssätt. Båda hävdar att barn lär sig mer om de får lära sig om något
de har ett intresse
för.
Vi tänker att vi använder detta i en del av ett större projekt som handlar om luftens kraft
och användning i vardagen. I läroplanen står det att vi ska hjälpa barnen att fördjupa sina kunskaper och insikter. Vi anser att vi kan arbeta vidare med detta
genom att testa vindens kraft i olika saker och gå vidare in på vindkraftverk
och hur det fungerar. Vi tänker oss att det här projektet
är en förberedelse för de naturorienterande ämnena i årskurs 1-3.
Victoria Stenman, Anja Ekström Fagerberg, Elisabeth Karlsson, Emelie
Adamsson, Therese Oskarsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar