onsdag 19 april 2017

Vindsnurra av Konrad

Vindsnurran av grupp Konrad

Vi valde vindsnurran som vår artefakt för att på ett enkelt och lekfullt sätt vill synliggöra luften och vinden för barnen. Vi vill visa för barnen att man använder luft till väldigt mycket, vi behöver den för att kunna leva, blåsa luft i ballong eller i luftmadrass och på så sätt kopplar vi det till barnens vardag. Vi har valt att rikta oss till en grupp med 5-6åringar. Vi tänker oss att vi börjar med att arbeta med tillverkning av vindsnurror för att sedan exempelvis gå ut på gården och testa dem utomhus och se vad som händer. Vi kan testa både när det blåser och när inte blåser för att barnen ska få se och känna skillnaden. Man kan också testa inomhus, vad händer om man springer med den, snurrar den då och varför?
Fröbel och Dewey har haft stor betydelse för tekniken i förskolans verksamhet med deras teknikdidaktiska förhållningssätt. Båda hävdar att barn lär sig mer om de får lära sig om något de har ett intresse för. 
Vi tänker att vi använder detta i en del av ett större projekt som handlar om luftens kraft och användning i vardagen. I läroplanen står det att vi ska hjälpa barnen att fördjupa sina kunskaper och insikter. Vi anser att vi kan arbeta vidare med detta genom att testa vindens kraft i olika saker och gå vidare in på vindkraftverk och hur det fungerar. Vi tänker oss att det här projektet är en förberedelse för de naturorienterande ämnena i årskurs 1-3.


Victoria Stenman, Anja Ekström Fagerberg, Elisabeth Karlsson, Emelie Adamsson, Therese Oskarsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar