VATTENDROPPEN
Vår
aktivitet är baserad på aktiviteten ”Vattendroppen” i Leka och lära naturvetenskap och teknik ute (Lättman-Masch et al.,
2016).
Material:
Högtalare
för musik.
Plats:
Dalbobergen.
Förberedelse:
Dela
upp i mindre grupper, först tre och tre för att efterlikna vattenmolekyler.
Dessa tregrupper går sedan ihop i en vattendroppe.
Utförande:
Vi
börjar med att ”barnen” får dela in sig grupper om tre för att efterlikna
vattenmolekyler. Dessa tregrupper får sedan gå ihop för att bilda en
vattendroppe. Vi kommer sedan att spela musik och ”barnen” får röra sig i takt
med denna och gunga lite lätt för att illustrera vatten i flytande form. Sedan
blir det kallare ute och vattendroppen fryser till is, då får ”barnen” vidga
ringen och spänna ut både armar och ben (till detta använder vi annan musik).
Till sist kommer de att få illustrera vatten i gasform genom att släppa
varandra och bilda tregrupper igen och röra sig fritt (ny musik). För att samla
”barnen” igen spelar vi samma musik som i början och bildar en vattendroppe
igen.
Syfte:
Att
åskådliggöra vattnets aggregationsformer på ett tydligt och lekfullt sätt. Vi
synliggör även att vatten består av molekyler. Rytm och takt involveras genom
musiken, samarbete främjas, matematik blir synligt.
//Grupp
Melker; Christine Sjöqvist, Mona Gustafsson, Sofia Gustafsson, Matilda Hansson
och Anna Gestranius.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar