torsdag 6 april 2017

Vattendroppen


VATTENDROPPEN

Vår aktivitet är baserad på aktiviteten ”Vattendroppen” i Leka och lära naturvetenskap och teknik ute (Lättman-Masch et al., 2016).



Material:

Högtalare för musik.

Plats:

Dalbobergen.

Förberedelse:

Dela upp i mindre grupper, först tre och tre för att efterlikna vattenmolekyler. Dessa tregrupper går sedan ihop i en vattendroppe.

Utförande:

Vi börjar med att ”barnen” får dela in sig grupper om tre för att efterlikna vattenmolekyler. Dessa tregrupper får sedan gå ihop för att bilda en vattendroppe. Vi kommer sedan att spela musik och ”barnen” får röra sig i takt med denna och gunga lite lätt för att illustrera vatten i flytande form. Sedan blir det kallare ute och vattendroppen fryser till is, då får ”barnen” vidga ringen och spänna ut både armar och ben (till detta använder vi annan musik). Till sist kommer de att få illustrera vatten i gasform genom att släppa varandra och bilda tregrupper igen och röra sig fritt (ny musik). För att samla ”barnen” igen spelar vi samma musik som i början och bildar en vattendroppe igen.

Syfte:

Att åskådliggöra vattnets aggregationsformer på ett tydligt och lekfullt sätt. Vi synliggör även att vatten består av molekyler. Rytm och takt involveras genom musiken, samarbete främjas, matematik blir synligt.





//Grupp Melker; Christine Sjöqvist, Mona Gustafsson, Sofia Gustafsson, Matilda Hansson och Anna Gestranius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar