torsdag 20 april 2017

Artefakt Grupp Hjalmar


Isbåten
Johanna Johansson, Veronica Kalin, Christel Bergstrand, Angelica Johansson och Kim Devall

Vår artefakt:
Vår artefakt är en isbåt. Isbåten är bygd utav is och konstrueras med hjälp utav:

* En blomsterpinne
* En klick häftmassa
* Karamellfärg
* En ren och torr plastburk
* Vatten
* Ett A4 papper som bildar seglet
* En sax till att klippa seglet till en triangel

Allt detta i en kombination bildar isbåten. Isbåten sätts in i frysen under natten för att frysa ordentligt och tas ut ca tio minuter innan man skall använda den. När man skall använda isbåten så behöver man en stor balja som är fylld med kallt vatten där man sedan placerar isbåten i. Isbåten kommer därefter att flyta på vattnet och släppa ifrån sig karamellfärgen som kommer att likna rök i vattnet. 

Ritningen:
Vi valde att göra en "steg-för-steg" ritning som är enkel att läsa för både pedagoger som för barn. Anledningen till att vi valde en "steg-för-steg" ritning var för att vi ville fånga barnens uppmärksamhet och intresse då det finns enkla bilder som även de yngre barnen kan förstå och hänga med i utan att känna att dem "tappar greppet" och tappar därmed intresset. Ritningen innehåller sex olika bilder som alla går hand i hand med varandra. I det sista ritningen så får man se en överblick över hur båten kommer att se ut när den är färdigbyggd som också gör det enkelt för barnen att ha ett riktmärke att arbeta efter.

Syftet med isbåten:
Vi ville använda oss utav material som oftast finns att tillgå på förskolorna för att det skall vara så enkelt som möjligt för både pedagoger och barn. Vatten är någonting som barn ofta tycker är roligt och fascinerande och med isbåten får man tillgång till mycket vatten som bjuder in till både lek och samtidigt lärandesituationer då det även handlar om densitet, som dock också går in på naturkunskap, så barnen får både kunskap kring teknik - hur man bygger båten samt naturkunskap med inriktning på kemi och fysik när det kommer till densiteten. Det är viktigt för oss att göra en teknikuppgift som både är rolig och samtidigt lärorik för barnen då vi vill att dem skall få ut så mycket som möjligt under arbetet med isbåten. Det finns även många roliga saker som man kan göra med isbåtarna, man kan blåsa på dem för att ge dem fart och kan på så sätt även göra uppgiften till en rolig tävling mellan barnen.

Ritningarna i ordningsföljd:
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar