Balansvåg
Material:
Hink, pinne, snöre, penna, annan rekvisita från naturen,
Plats:
Granskog
Förberedelser:
Vi förbereder genom att knyta fast ett snöre i ett träd, i
andra änden av snöret knyter vi fast en pinne som blir våran balansvåg. Med en
hink på varje sida kommer vår balansvåg att jämföra olika föremåls vikter.
Genomförande:
Vi har utgått från en aktivitet i Lättman-Masch (2014). Vi
kommer börja med att introducera vår balansvåg och visa barnen hur man kan väga
olika föremål och undersöka storlek i jämförelse med vikt. Vi kommer dela upp
barnen i olika grupper och de får i uppdrag att samarbeta och leta efter
föremål som de vill jämföra och väga. Innan barnen kommer få väga deras hittade
föremål kommer de få samtala kring varför de valt de föremål de valt samt
diskutera vilka föremål som de tror väger mest och minst. Vi kommer även visa och
förklara vad jämviktspunkten är och vad som händer om man flyttar den.
Syfte och metod:
Syftet med leken är att barnen ska utveckla och kunna urskilja
teknik i vardagen och utforska hur enkelt teknik fungerar med hjälp av olika
material och redskap. Vi vill visa barnen att vågen är ett tekniskt hjälpmedel
i vardagen som man kan jämföra olika föremåls vikter med. Vi har valt detta
upplägg för att inkludera alla barn samt att barnen utvecklar sin förmåga att
samarbeta på ett lekfullt sätt.
Referenslista
Lättman-Masch, R (2014). Leka och
lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby:
OutdoorTeaching.
Grupp Konrad
Victoria Stenman, Anja Ekström-Fagerberg, Elisabeth
Karlsson, Emelie Adamsson, Therese Oskarsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar