fredag 7 april 2017

Balansvåg

Material:
Hink, pinne, snöre, penna, annan rekvisita från naturen,

Plats:
Granskog

Förberedelser:
Vi förbereder genom att knyta fast ett snöre i ett träd, i andra änden av snöret knyter vi fast en pinne som blir våran balansvåg. Med en hink på varje sida kommer vår balansvåg att jämföra olika föremåls vikter.

Genomförande:
Vi har utgått från en aktivitet i Lättman-Masch (2014). Vi kommer börja med att introducera vår balansvåg och visa barnen hur man kan väga olika föremål och undersöka storlek i jämförelse med vikt. Vi kommer dela upp barnen i olika grupper och de får i uppdrag att samarbeta och leta efter föremål som de vill jämföra och väga. Innan barnen kommer få väga deras hittade föremål kommer de få samtala kring varför de valt de föremål de valt samt diskutera vilka föremål som de tror väger mest och minst. Vi kommer även visa och förklara vad jämviktspunkten är och vad som händer om man flyttar den.

Syfte och metod:
Syftet med leken är att barnen ska utveckla och kunna urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkelt teknik fungerar med hjälp av olika material och redskap. Vi vill visa barnen att vågen är ett tekniskt hjälpmedel i vardagen som man kan jämföra olika föremåls vikter med. Vi har valt detta upplägg för att inkludera alla barn samt att barnen utvecklar sin förmåga att samarbeta på ett lekfullt sätt.

Referenslista
Lättman-Masch, R (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching.


Grupp Konrad

Victoria Stenman, Anja Ekström-Fagerberg, Elisabeth Karlsson, Emelie Adamsson, Therese Oskarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar