Vi
valde skottkärran som artefakt. Barnen vi tänker oss arbeta med är i åldern 5–6
år. Skottkärran som artefakt är en konstruktion barnen möter dagligen på
förskolan samt en som de troligen mött i hemmet. Lättman-Masch m.fl. (2016)
beskriver enkla maskiner som hjälpmedel som bidrar till att vi kan utföra ett
arbete med mindre kraft än om vi inte skulle haft maskinen. Dessa enkla
maskiner (även kallade ”de fem mäktiga”) består av lutande planet, skruven,
kilen, hjulet och hävstången. Skottkärran innehåller två av dem vilka är
hjulet och hävstången. Man kan även undersöka det lutande planet med hjälp av
skottkärran. Vi tänker att vi kan starta upp vårt tema med att bygga vår variant
av skottkärra i liten skala av material som går att hitta i vardagen, för att
sedan vidareutveckla det hela till att skapa en skottkärra i fullskalig
storlek.
Vid
introduktionstillfället presenterar vi materialet för barnen och en bild på en
skottkärra. Efter det får barnen själva prova hur de skulle göra för att bygga
en skottkärra av de material som presenterats för dem. Detta visar barnen hur
man följer konstruktionsanvisningar. Man kan även starta upp temat med en saga,
typ ”Nasses skottkärra”, och en öppen fråga (Hur kan man bygga en skottkärra?);
detta hjälper barnen till ett entreprenöriellt lärande. Det entreprenöriella
lärandet bygger på problemlösning där barnen uppmanas till att ställa frågor
och själva hitta svaret på dessa. Det kan bidra till att barnen utvecklar en
nyfikenhet samtidigt som de utvecklar idéer om teknik och sin samarbetsförmåga
samt viljan att ta ansvar (Bjurulf, 2015). Det viktiga är inte att det blir
rätt utan att barnen får komma med sina lösningar och idéer och att vi
tillsammans utforskar dessa, för att sedan introducera vår konstruktionsritning
och tillsammans bygga efter den.
//Mona, Christine, Sofia, Matilda & Anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar