torsdag 20 april 2017

Hjulet -Grupp Evert



Sammanfattning
Grupp Evert - Jenny, Charlotte, Johanna, Sandra, Louise och Lovisa.

Hjulet - Bilen

Våran artefakt är hjulet som vi kommer undersöka med hjälp av bilen. Barnen ska få följa en konstruktionsritning. Instruktionerna kommer vara i form av bilder och text för att underlätta för barnen. Barnen kommer då att få bygga en bil med hjälp av vardagsmaterial och verktyg för att undersöka hjulets funktion, på så sätt få en djupare förståelse av det tekniska systemet kring hjulets uppbyggnad. Materialet vi kommer använda oss av är vardagsskärp, istället för att återvinna kommer vi att återanvända detta och skapa ett lär tillfälle tillsammans med barnen. Varje barngrupp kommer att få göra två olika bilar, en med hjul och en utan hjul för att sedan jämföra bilarna och se vilken av dem som går snabbast och på så sätt blir hjulets friktion tydlig.

Våran undervisningsform stöds av teorin ”Learning by doing” av Dewey där teori blandas med praktik. Barnen kommer att få skapa med hjälp av varandra, men även läsa/läsa av text och bilder för instruktioner av hur det ska gå till. Undervinsnigen stöds även av Vygotskij teori ”proximalutvecklingszoon” där vi vuxna blir den centrala rollen för att hjälpa barnen i sin utveckling.

I vår redovisning kommer vi att använda oss av en Power Point presentation, där vi kommer att visa bilder och en film.







Ritning:
1.      Klipp av toppen på mjölkkartongerna och tejpa för hålen. (nu är bilen utan hjul färdig, fortsätt nu med den andra.)


2.      Klipp sugrören lika långa som mjölkkartongens bredd.

3.      Trä i blomsterpinnarna i sugröret, som kommer göra att hjulen kan rulla.

4.      Dags att göra hjulen! Gör ett litet hål i korkens mitt. Limma fast en kork på en cd-skiva. Gör samma med alla fyra. (Detta illustrerar navet på bilen.)




5.      Trä i blomsterpinnen i cd-skivans hål och limma fast den.

 





Artefakt hjul.

Nu är bilen klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar