Sammanfattning
Grupp Evert - Jenny, Charlotte, Johanna, Sandra, Louise och Lovisa.
Hjulet - Bilen
Våran artefakt är hjulet som vi
kommer undersöka med hjälp av bilen. Barnen ska få följa en
konstruktionsritning. Instruktionerna kommer vara i form av bilder och text för
att underlätta för barnen. Barnen kommer då att få bygga en bil med hjälp av
vardagsmaterial och verktyg för att undersöka hjulets funktion, på så sätt få
en djupare förståelse av det tekniska systemet kring hjulets uppbyggnad.
Materialet vi kommer använda oss av är vardagsskärp, istället för att återvinna
kommer vi att återanvända detta och skapa ett lär tillfälle tillsammans med
barnen. Varje barngrupp kommer att få göra två olika bilar, en med hjul och en
utan hjul för att sedan jämföra bilarna och se vilken av dem som går snabbast
och på så sätt blir hjulets friktion tydlig.
Våran undervisningsform stöds av
teorin ”Learning by doing” av Dewey där teori blandas med praktik. Barnen
kommer att få skapa med hjälp av varandra, men även läsa/läsa av text och
bilder för instruktioner av hur det ska gå till. Undervinsnigen stöds även av
Vygotskij teori ”proximalutvecklingszoon” där vi vuxna blir den centrala rollen
för att hjälpa barnen i sin utveckling.
I vår redovisning kommer vi att
använda oss av en Power Point presentation, där vi kommer att visa bilder och
en film.
Ritning:
1.
Klipp av toppen på mjölkkartongerna och tejpa
för hålen. (nu är bilen utan hjul färdig, fortsätt nu med den andra.)
2.
Klipp sugrören lika långa som mjölkkartongens
bredd.
3.
Trä i blomsterpinnarna i sugröret, som kommer göra
att hjulen kan rulla.
4.
Dags att göra hjulen! Gör ett litet hål i
korkens mitt. Limma fast en kork på en cd-skiva. Gör samma med alla fyra.
(Detta illustrerar navet på bilen.)
5.
Trä i blomsterpinnen i cd-skivans hål och limma
fast den.
Artefakt hjul.

Nu är bilen klar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar