onsdag 19 april 2017

Blocket.
Grupp Folke:
Isabell Karlsson, Denise Klaren, Elina Svantesson, Jessica Carlander, Mathilda Blomqvist.

Vad: Vi har valt att skapa ett block. Ett block är en mekanism som används för att lättare kunna lyfta tunga saker. Vi tänker att vår artefakt lämpar sig bäst för förskolebarn i åldrarna 4-5 år. Vi anser att blocket kan användas för att på ett tydligt sätt visa och beskriva för barnen hur man kan använda sin egen kroppsstyrka för att på så vis kunna lyfta/förflytta olika tunga objekt.

Hur: Med hjälp av en galge, silvertejp, en trådrulle, snöre, krok och en hink konstruerade vi blocket. Inspirationen fick vi från boken teknikgrytan av Hans Persson.

Varför: Vi valde att tillverka ett block eftersom att vi anser att det är ett enkelt sätt att visa hur man kan använda en mekanism för att flytta en massa. Man kan även tillverka det med material som oftast finns lättillgängligt på förskolan. Blocket kan ses som en enklare anordning än den något svårare taljan; en anordning som består av flera block. Med hjälp av blocket kunde man tydligt visa mekanismens tre delar, ingången, huvudmekanismen och utgången (Bjurulf, 2013). Vi anser även att denna enkla maskin blir intressant för barnen då den kan nyttjas både inomhus och utomhus.

Blocket är den anordning som består av Galge, trådspole, silvertejp och snöre.
Ingång: När man tillför muskelkraft genom att dra i snöret.
Huvudmekanism: Blocket där riktningen på kraften ändras från ner till upp.
Utgång: Hinken vars normalkraft påverkas och blir större än tyngdkraften så att den hissas upp.













Konstruktionsritningen hör ihop med en konstruktionsfilm. På denna ritning kan man enbart se vilket material man behöver och hur anordningen fungerar. I filmen, som visades under redovisningen, kan man se hur anordningen sammanställs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar