Teknikuppgift
sammanfattning. Grupp Julius / klass B.
Malin Nilsson, Frida Blom, Emma Lindberg, Salima Oukach, Sara sköld.
Vår
artefakt är pinnbok, vi inriktar oss till barn tre - sex år. Vi tänker att
konstruktionsarbetet kan användas i vår undervisning, att barnen kan använda
den till att dokumentera det som upptäcks i naturen och i barnens vardag.
Pinnboken kan användas till att klistra, rita och måla bilder i. Vårt syfte med
boken är att den ska fånga barnens intresse till att dokumentera och synliggöra
föremål i sin vardag samt upptäcka tekniken. Barnen ska få möjlighet att själva
välja vart boken skall tagas med. När barnen konstruerar sin bok kan pedagogen
ställa produktiva frågor. Det kan handla om frågor som att ”Vad är det som gör
att boken håller ihop, och att inte sidorna ramlar ut? Tillsammans med barnen
kan vi titta hur en ”vanlig” bok sitter ihop för att belysa begreppet teknik,
och samtala om att det är vi människor som skapar tekniken. Det är viktigt att
pedagogen belyser för barnen att det är teknik det handlar om. Med en
teknikpromenad kan barnen få dokumentera och upptäcka olika föremål/material
som har samma teknik som en bok. Böcker, pinnar och papper stöter barnen på i
sin vardag i förskolan, och vi anser att vår artefakt därför kan kopplas till
barnens vardag. Vår artefakt är ett föremål som har ett speciellt gemensamt
syfte. När pedagogen gett barnen en frågeställning som i vårt fall här är vår
ritning, får barnen en hypotes, försöker att lösa problemet som i det här
fallet är att tillverka en pinnbok, och barnen får sitt resultat av sin skapade
pinnbok. Vi kan tillverka egna papper tillsammans med barnen till boken, och samtala
om hur vi kan återvinna materialet till boken. I konstruktionsarbetet är det
enligt oss viktigt att barnen får komma fram till sitt resultat, utan att vi
pedagoger avbryter barnens tankar kring sin konstruktion, för att barnen skall
få en förståelse över sin process. Material som barnen behöver är papper, gummiband,
pinne och sax.
Litteratur.
Barr, A.,
Nettrup, A., & Rosdahl, A. (2011). Naturförskola:
lärande för hållbar utveckling. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Bjurulf,
V. (2013). Teknik – didaktik i förskolan.
2.5. rev uppl. Studentlitteratur AB.
Lättman-Masch,
R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute:
förskola och förskoleklass.
Vimmerby: Outdoor teaching förlag.
Skolverket.
(2016). Läroplan för förskola Lpfö98
reviderad 2016. Stockholm: Wolters Kluwer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar