torsdag 6 april 2017

Biologi grupp Beda

Natur- memory
Material och plats
Vi i grupp Beda kommer ha våran exkursion vid Åkerström. Platsen ligger vid en öppen betesmark med träddungar. Där finns också både barrskog och lövskog, dessa skogspartier är belägna i vid slutting.
Vår aktivitet under exkursionen kommer gå ut på att vi ska fylla sex av de tolv platser som finns i en äggkartong med naturmaterial t.ex. växter mm. ”Barnen” ska sedan fylla de resterande sex platserna i kartongen med samma material. Vi kommer också använda oss av ett passande material som hjälper oss att förtydliga fotosyntesen.
Förberedelser
Vi ska samla två stycken äggkartonger. Vi kommer också läsa in oss på den litteratur som berör vårat område. Vi kommer även undersöka och förbereda hur vi ska förhålla oss till gruppen i våran undervisning. Slutligen kommer vi också att besöka Åkerström någon dag tidigare för att undersöka vilka naturmaterial vi kan använda oss av i våran uppgift.
Genomförande
Vi kommer att dela upp ”barngruppen” i två olika grupper där tre pedagoger tar ansvarar för varje grupp. Vi kommer att utgå ifrån gemensamma punkter som vi tillsammans har kommit fram till, detta för att grupperna ska få ta del av samma innehåll. De material vi kommer välja till vårt memory kommer att ha som gemensam nämnare att de är växter som skapar fotosyntes. Detta kommer vi att informera barnen om i slutet av arbetets gång.
Syfte och metod
Vårt syfte är att lära barnen om fotosyntes, lära dem känna igen och para ihop olika saker, barnen ska lära sig att känna sig trygga i naturen. Det är en tävling om vilket lag som kan fylla och para ihop objekten fortast för att göra det lite mer spännande.


/ Grupp Beda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar