Myrtricket
Material och plats: Toalettpapper/näsduk, längre pinne, penna och papper. Kommer att vara i granskogen vid Hunneberg.
Förberedelser: Förberedelse genom att vi har med materialet som behövs samt har läst på om myror.
Genomförande: Barnen kommer att få stå i en cirkel så att alla kan se och höra det som sägs. Om man inte ser och hör vad som sägs är det troligtvis större risk att något barn tappar koncentrationen och missar informationen. Vi börjar med att presentera lite fakta om myran. Därefter delas barnen in två och två och ställer sig i ett led för att sedan tillsammans gå och leta efter en myrstack som kan undersökas. Vi valde att alla ska få gå två och två på led eftersom att vi tror att vi som pedagoger har mer koll på barnen då. Pedagogen lägger toalettpappret/näsduken på myrstacken och vi observerar tillsammans med barnen vad som sker. Om frågor uppkommer skrivs dessa ned för att sedan kunna diskuteras på förskolan. Detta eftersom att vi vill kunna ge barnen svar på frågorna även om vi inte har den kunskapen för stunden. På förskolan kan vi sedan se på frågorna och tillsammans med barnen söka efter svar på frågorna.
Syfte och metod: Syftet är att barnen skall få använda alla sina sinnen för att utforska myrorna som förhoppningsvis kommer leda till en kunskap om myrsyra. Genom den spännande observationen kommer barnen engageras och förhoppningsvis öka sin motivation till att lära sig om myror. Genom experimentet, då vi tillför papper till stacken, kommer barnen att få se hur myrorna utsöndrar myrsyra från sina giftkörtlar. Pappret kommer lukta och barnen kommer få gissa vad det är. Efter barnens hypotes kommer vi gå igenom att det är myrsyra. Myrsyra är en blandning av kolväteatomer, väteatomer och syreatomer som tillsammans bildar ett gift som myran har till att försvara sig med.
Undervisningen är inspirerad av en aktivitet som beskrivs i boken ”Leka och lära naturvetenskap och teknik ute” Sid. 168. (Lettman-Mach, Wejdmark, Jacobsson, Persson, Ekblad, 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar