Material
- Muggar
- Gröna ting från naturen, plockade av barnen
- 2 st olika överraskningsföremål
- Kniv
- Underlag att lägga föremålen på
Förberedelse
Vi har med oss materialet som behövs i aktiviteten. Vi kommer också att medhava en ”fältflora” för att eventuellt kunna artbestämma de gröna ting som deltagarna funnit.
Genomförande
Vi samlas i en ring där vi introducerar aktiviteten och ger deltagarna, gruppvis, ett uppdrag att finna 3 stycken gröna ting i skogen. Deltagarna kommer då att delas upp i grupper. Några ledare följer med deltagarna och några av oss förbereder då inför nästa moment som är att lägga ut underlaget och ta fram muggarna.
När nästa moment startar går vi tillsammans igenom de gröna ting som grupperna funnit. Vi lägger föremålen på underlaget så att vi tillsammans kan titta på och undersöka det vi hittat, hur de känns och hur de luktar. För att rama in föremålens dofter lägger vi dessa i muggar. Upplever vi olika? Doftar det gott? Hur kan vi känna dofter?
Syfte och metod
Vi möts ständigt av olika lukter och intryck därför är vårt syfte med aktiviteten att vi ska få uppleva med olika sinnen och framförallt hur olika gröna ting kan lukta olika.
Metoden vi valt handlar om att deltagarna ska ges möjlighet att påverka aktivitetens innehåll och skapa eller öka intresset för naturens potential genom att själva få välja ut föremålen vi ska känna och lukta på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar