Hjalmar
Johanna Johansson, Christel Bergstrand, Angelica Johansson, Kim
Devall och Veronica Kalin
Utomhuspedagogisk aktivitet
Beskrivning:
Vi kommer tillsammans med barnen att mäta
densiteten i mjölkpaket som är fyllda med diverse naturmaterial för att få en
upplevelse utav vikt samt täthet i diverse material.
Material:
De material som vi kommer att använda oss utav
är:
o
4
mjölkpaket
o
naturmaterial
såsom sand, pinnar, luft osv
o
tejp
o
märkpennor
i olika färger
Metod:
För att barnen ska få uppleva skillnad på densitet
(materials täthet). Tänker vi lägga i olika naturmaterial i mjölkkartonger.
Kartongerna kommer vara fulla och tätt packade för att alla skall ha samma
volym. Sen kommer barnen att få hålla i de olika kartongerna och se om de kan
klura ut vad som är i. Rangordna dem efter tyngd. Sedan kommer barnen få varsin
kartong att fylla med material och så ska vi tillsammans rangordna och gissa
vad som är i.
Pedagogiskt syfte:
Vi kommer att sträva efter att varje barn skall få uppleva
densitet. Detta genom att dem själva kommer att få undersöka, känna skillnaden
och dra egna slutsatser av olika materials täthet. Vi hoppas genom denna
aktivitet att ge barnen möjlighet att utveckla sitt kemiska tänkande.
Referenslista:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute-förskola och åk f-3. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag AB.
Referenslista:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute-förskola och åk f-3. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag AB.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar