torsdag 6 april 2017

Mjölkkartongen. Grupp Julius

Mjölkkartongen.

Material & plats.
Tio stycken mjölkkartonger fyllda med naturmaterial. Jord, mossa, stenar, pinnar och kottar. Tejp, penna och två stycken petflaskor.
Aktiviteten kommer vara intill skogen i Hunneberg.

Förberedelse.
Tio stycken mjölkkartonger kommer att vara fyllda inför denna aktivitet. Mjölkkartongerna kommer innehålla fem olika naturmaterial, två av varje. När mjölkkartongerna har fyllts med samma volym tejpas dem igen. Barnen kommer vara indelade i två grupper, fem barn i varje. Barnens ålder är sex år.

Genomförande.
Vi börjar med att samla barnen i en halvcirkel utefter väder där alla har möjlighet att se samt höra. Vi ber barnen att sitta ner för att det ska bli lugnare stämning och kunna fokusera på det vi ska prata om. Vi inleder genom att prata om vikt där barnen får frågor kring hur det känns i kroppen när något är tungt? Och sedan frågar vi hur det känns när något är lätt?  För att barnen konkret ska få uppleva lätt och tungt får de jämföra två stycken petflaskor, en med luft och en med vatten. När barnen har fått uppleva skillnaden på petflaskorna går vi vidare genom att dela upp barnen i två grupper, och förklara att de ska få göra en lek. När barnen är indelade får de gå till respektive station där mjölkkartongerna väntar. Här kommer vi vuxna vara uppdelade två-tre stycken till varje grupp och handleda inför jämförelse och sorteringen.

Syfte och metod.
Syftet med aktiviteten är att barnen ska få uppleva skillnader i densitet genom att fylla mjölkkartonger av samma storlek med olika material.
Genom leken får barnen uppleva att mjölkkartongens volym kan väga olika på grund av innehållet. Metoden är att barnen ska få känna på mjölkkartongerna  och sedan rangordna dessa från lättast till tyngst.

Motivering.
Vår motivering till vårt val av aktivitet är att lyfta fram kemin på ett konkret och lekfullt sätt.


Källa.
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute-förskola och åk f-3. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag AB.



Grupp Julius, Klass B, Frida Blom, Sara Sköld, Salima Oukach, Emma Lindberg, Malin Nilsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar