onsdag 19 april 2017

Artefakten visp

Sammanfattning av teknikredovisning
Grupp Aurora



Vår tanke är att vi ska arbeta med fem- och sexåringar som ska få konstruera vispar. Barnen ska få arbeta med problemlösning där problemet är att det ska vara pannkakor till mellanmål, men kocken har tappat bort alla sina vispar. Hon behöver hjälp av barnen att göra nya vispar så vi kan vispa smeten till pannkakorna.


En visp är något som de flesta barn har stött på i bakning eller matlagning, eller kommer stöta på senare i livet. Syftet med att bygga vispar är att barnen ska få förståelse för hur man kan bygga vispar på olika sätt och med olika tekniker. För att utveckla detta tänker vi också att man kan prata med barnen om vad människor förr i tiden använde sig av när de skulle vispa något. Finns det annat material och andra tekniker man kan använda sig av?


Vi har gjort en konstruktionsritning som visar hur vi har byggt artefakten, hur stor den är och vilka material vi har använt. Vi kommer även att ha med oss 3 varianter av artefakten till redovisningen.
Vid det tänkta undervisningstillfället vill vi vara vägledande och stöttande. Det ska inte finnas något rätt och fel utan barnens tankar och idéer ska respekteras och testas. Det handlar också om att vi ska uppmuntra barnen till att lära sig av varandra och hjälpas åt. Vi kommer att utgå från John Deweys teori om learning by doing. Vi vill att barnen själva ska få testa att bygga och testa visparna, men att komplettera det med att vi också pratar om hur en visp fungerar och diskuterar barnens tankar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar